انجمن کلیمیان تهران
   

متن سخنرانی دکتر سامیح در همایش ادیان در محکومیت توهین به مقدسات الهی

   

 

دکتر همایون سامه‌یح
آبان 91

این همایش بنا به دعوت بسیج دانشجویی در محل (لانه جاسوسی آمریکا) در تاریخ چهارشنبه 10 آبان ماه 91 با حضور مسئولین اقلیت‌های دینی و جمعی از اساتید و فعالان بسیج دانشجویی تشکیل گردید.
در این همایش که جناب حاخام گلستانی‌نژاد و جمعی از مسئولین جامعه کلیمی از ارگان‌های مختلف حضور داشتند، جناب آقای دکتر سامیح ریاست محترم انجمن کلیمیان تهران به نمایندگی از جامعه کلیمی در سخنرانی خود با تأکید بر محکومیت توهین به مقدسات الهی بیان نمودند:

اصولاً در شرع مقدس یهود بخشی از قوانین الهی به تزکیه نفس و خودسازی درونی تعلق دارد. در عین حال این قوانین شامل دو بخش عمده می‌شوند: اول قوانینی که بین انسان و خد.اوند ارتباط مناسب برقرار می‌سازد و دوم قوانینی که یک رابطۀ انسانی مناسب با همنوع خود ایجاد می‌کند. فرامینی که مشتمل بر خلاصه‌ای از رعایت حقوق بشر و عدم تجاوز به حقوق و آزادی‌های دیگران و فرامینی که شالودۀ رابطۀ بین بشریت است. پایبندی به تمام این قوانین واجب و لازم و ملزوم یکدیگر می‌باشند. اما در این بین تأکید خاص برای توجه به قوانین بین انسان‌ها در جای جای این آیین به چشم می‌خورد، به طوری که اگر این قوانین به طور صحیح اجرا نشوند، هیچ قانونِ ارتباطی بین انسان و خد.ا نمی‌تواند جایگزین آنها شود. اگر شخصی دچار خطایی نسبت به همنوع خود بشود تنها بعد از رفع آن خطا و جبران آن و طلب بخشش در قبال آن می‌تواند مورد عفو الهی قرار بگیرد. به طوری که در روزۀ بزرگ یهودیان «یوم کیپور» تنها خطاهایی مورد عفو خد.اوند قرار می‌گیرد که در مورد انسان با خد.ا باشد. مگر آن که خطاهای انسانی به نحوی که ذکر شد جبران شده باشد. این مسئله به حدی اهمیت دارد که حتی شامل خطاهای بیانی یک انسان نسبت به همنوع خود نیز می‌شود. به طوری که در دین یهود ریختن آبروی هر شخصی در هر مسلک و مرامی نوعی قتل محسوب می‌شود که جبران آسانی نیز ندارد.
یهودیت زیر پا گذاشتن احترام افراد با هر دین و اعتقادی را جرم می‌شمارد و آن را نوعی خطای انسانی محسوب می‌کند، به خصوص آن که آن شخص وسیلۀ دفاعی نیز در برابر خود نداشته باشد.
ادیان توحیدی همیشه وظیفه خود در قبال خداوند را با رعایت شأن و حدود و حریم و حرمت سایر ادیان انجام داده‌اند و هیچ دین توحیدی با توهین و تخریب و بی‌حرمتی به دیگر ادیان برای خود ارزش و احترام و حقانیت حاصل نمی‌کند.
از نظر یهودیت شخصی که پایبندی خود را به آن چه به آن اعتقاد دارد حفظ می‌کند، فردی است، محترم و قابل ستایش. این شخص کاملاً قابل اطمینان و حتی امین مردم می‌باشد، چرا که ثابت کرده پایه‌های اعتقادی قوی دارد که می‌توان روی آن حساب کرد و به آن مطمئن بود.
در چنین شرایطی حفظ احترام به اعتقاد هر شخص، قوم یا مسلک، جزئی از وظیفۀ شرعی هر انسان مؤمن و موحد و هر یهودی معتقد به خد.ا می‌باشد. تحقیر هر انسان و اعتقاد او و توهین به مقدسات او هرگز مورد تأیید یهودیت نبوده و نیست، چرا که پایبندی به آن همانطور که گفتیم نوعی امتیاز و التزام محسوب می‌شود و شخص را فردی والا و معتقد نشان می‌دهد. در نظر یهودیت اگر بخواهیم تمام جوهرۀ تورات، کتاب مقدس یهودیان را در یک جمله بیان کنیم جملۀ مشهور «همنوعت را مانند خودت دوست بدار» را سرلوحه قرار خواهیم داد. این بینش حتی شامل کسانی که اعتقاد به یگانگی خد.اوند ندارند نیز می‌شود. یعنی تنها داشتن جوهرۀ الهیت که در هر انسانی موجود است دلیل کافی دوست داشتن او و احترام به او می‌باشد. حتی نابود کردن نعمات خد.اوند در این دین منع شده است. آیا چنین اعتقادی می‌تواند طالب توهین و اهانت به ادیانی باشد که اعتقاد به یگانگی خد.اوند دارند و به این شکل با یهودیت وجه مشترک دارند؟ و آیا می‌تواند در برابر توهین به اعتقادات این ادیان ساکت باشد؟ به خصوص برادران مسلمان ما که یگانگی خد.اوند واحد را سرلوحۀ زندگی خود قرار داده‌اند و به آن اعتقاد کامل دارند. توهین به هر دین، توهین به یهودیت و اعتقادات او هم می‌تواند محسوب شود و یک یهودی معتقد هرگز از این موضوع خُشنود نخواهد شد.
بنابراین هرگونه توهین به مقدسات هر دینی توهین به مقدسات تمام ادیان محسوب شده و محکوم می‌باشد. متأسفانه یهودیت نیز در طول تاریخ از چنین پدیده‌ای مصون نبوده است. این امری طبیعی است که پیروان این مکتب نیز توقع داشته باشند اعتقادات ایشان نیز مورد هجوم افرادی ناآگاه که از بطن این فرهنگ اطلاعی ندارند، قرار نگیرد، به خصوص آن که یهودیان حساب خود را از مکتب صهیونیسم جدا دانسته و این مکتب را مذهبی و فرهنگی نمی‌دانند. و چه زیباست که همۀ ما هوشیار باشیم تا سمت و سوی اعتراضات به صهیونیسم، به توهین به مکتب یهود منجر نگردد که خد.ای ناکرده خود وسیله‌ای برای سوءاستفاده ابزارهای جهانی برای رسیدن به امیال پلید آنها قرار نگیریم.
یهودیان ایران نیز با اعتقاد تام به مبانی دینی خود هرگونه توهین به ادیان الهی و برادران مسلمان خود را محکوم کرده و به عنوان جزء جدایی‌ناپذیر از این آب و خاک انزجار خود، از هر حرکتی در جهت توهین به مقدسات را ابراز می‌دارند.
 

 

  

 

دکتر همایون سامهیح
رئیس انجمن کلیمیان تهران
 

 

***



 

 

 

Back Up Next 

 

 

 

 

استفاده از مطالب اين سايت تنها با ذكر منبع (بصورت لینک مستقیم) بلامانع است.
.Using the materials of this site with mentioning the reference is free

این صفحه بطور هوشمند خود را با نمایشگرهای موبایل و تبلت نیز منطبق می‌کند
لطفا در صورت اشکال، به مسئولین فنی ما اطلاع دهید